On yaşındaki Daisy Watts moral vermek için hasta dedesine bir resim çizdi. Resmi gören annesi kızının yeteneğini fark etti. Watts o günden beri neredeyse okul dışındaki her saatini resim çizmeye ayırdı. Eserleri sergilerde büyük ilgi gördü ve hemen alıcı buldu.
İngiltere’de yaşayan Watts’ın en pahalı eseri seksen altı bin liraya satıldı. Bugüne dek eserlerinden yaklaşık dört yüz elli beş bin lira kazandı. Paranın büyük kısmını da vakıflara bağışladı.
Minik dâhinin başarısının nedeni, yeteneğini ışık, renk ve çiçekleri rüyalarda görülecek şekilde resme aktarıyor olması.
Birçok yaşıtı yetenekli ressam, dünya şaheserlerinin taklit ve benzerlerini çizerek kendilerini göstermeye çalışırken tekrara düştüklerinden dahi olarak değerlendirilmiyorlar.
Aslı dururken taklidi kim ne yapsın?
Ama Watts yeteneğini kimsenin keşfedemediği bir tasarımla ortaya koyduğu için dahi olarak kabul görüyor.
Sporda Watts gibi davranan ülkeler madalya alabilmek için farklı bir yol izlerlerken, 15 madalyayla yetinmek zorunda kalanlarda Watts’ın yetenekli yaşıtları gibi taklit ve tekrara düşüyorlar.
Üç türlü federasyon var.
Sporseverleri gitmek istemedikleri yere götürmeye çalışanlar.
Sporseverlere kulak verip, onların somut taleplerine yanıt vermek için kopya çekenler.
Sporseverleri geleceğe keşfedilmemişe götüren federasyonlar.
Geleceği üreten federasyonlar, sporseverleri tatmin etmekten de öte, onların şaşırtan federasyonlardır. Aynen Watts gibi.
Dokuz ülkenin federasyonları Watts’ın yetenekli yaşıtlarının yaptığı gibi tekrara düştüklerinden on beş ve on madalya arasında madalya aldılar. Macaristan, Danimarka on beşer, Jamaika, Küba, İsveç, Ukrayna ve Polonya on birer madalya almış oldular.
Geleceğe götürecek karlı bir yolculuğu tek başına öngörü garanti etmez. Ama bir öngörü olmaksızın da hiçbir şekilde böylesi bir yolculuğa çıkarmaz.
Yarının fırsat ve tehlikeleri konusunda iyi düşünülmüş bakış açısına sahip olmadan, bir federasyonun ileriye yönelmeyeceği ortadadır.
Federasyonların on yıl sonra içinde yer alacağı sektör ortamının inandırıcı bir resmini çizebilen yönetim ekiplerine ihtiyaçları vardır.
Robert Shook Honda’nın ABD başarısı ile ilgili ilginç bir kitap yazdı.
On beş ve on madalya alan ülkelerin bu kitabı kendi alanlarına uyarlamış olmaları muhakkak.
Honda üretime başladıktan sonra Sochivo Honda’yı bir ‘dünya markası’ yapmak istediğini ilan etti.
Bu amaçla başka ülkelerdeki insanların yaşam tarzları ve ürünler hakkında veri toplamak üzere iki mühendis ekibini bir dünya gezisine çıkardı.
Bunların görevi o ülkelerdeki insanlarla arabaları arasındaki ilişkileri gözlemlemekten ibaretti.
Mühendisler yol koşullarından sürücü alışkanlıklarına kadar her şeyi incelediler. Sonra Japonya’ya dönüp raporlarını verdiler.
Honda’nın ABD’deki tasarım ekibinin elemanları, bir modelin bagaj tasarımında tıkanıp kaldıklarında, bir öğleden sonralarını Disneyland’ın otoparkında geçirdiler.
İnsanların arabalarının bagajlarından neler çıkarıp yetiştirdiklerini ve bu arada ne tür hareketler yaptıklarını izlediler.
Sonuçta yepyeni bir tasarım ortaya koyabildiler.
On beş madalya alan ülkeler, en iyi öngörünün sporsever bilgisinden çıkacağını bilirler.
Bu bilgi ikinci elden araştırmalarla değil, en iyi sporseverlerle yüz yüze gelerek toplanan bilgilerdir.
Amaç sporseverlere spor tesisinin dışında farklı bir mutluluk, spor tesisinin içinde de farklı bir heyecan verebilmektir.
Konu lezzetine baharat ekleyebilmek için bir örnek daha vermek istiyorum.
Honda, Ferrari performansı yakalayan ama fiyatı kat be kat altta olan NSX modelini pazara sürdüğünde reklam ve tanıtım broşürlerinde şunları söylüyordu.
‘NSX rüyalarınızın aracı değildir. Hiçbir alıcı böyle bir arabayı rüyasında bile görmemiştir.’
Olimpiyat oyunlarında bir madalya alan ve hiç madalya alamayan ülkelerde, on beş madalya alabildiklerini rüyalarında bile görmemişlerdir.
Elbette geleceğin fırsatları federasyonun ayağına gelmez. Çünkü ne zaman, nasıl sorularının yanıtları belirsizdir. Ama ne sorusunun yanıtı kesin belirlenmiş olmalıdır.
Art arda yapılacak tahminler üzerinden geleceğe ulaşma mümkün olabilir.
ARTUN TALAY